Aktuální číslo (1/2016):

Studie

Petr Krčál: 

Kritická analýza produkce „volebního diskurzu“ sněmovních voleb v roce 2013 se zaměřením na členy vládní koalice

Kritická analýza produkce „volebního diskurzu“ sněmovních voleb v roce 2013 se zaměřením na členy vládní koalice

Author:
Petr Krčál*

Abstract:
In the following article I try to utilize critical discourse analysis to election programs of political parties that have formed coalition after the Czech parliamentary elections in 2013. I contend that election program serves political parties as a tool to manifest their identity (in group /out group). This tool can also produce specific “election discourse” that can strengthen social cohesion and solidarity by adoration of specific topics and by creation of specific reference points against which are political parties define themselves. Critical discourse analysis is it this study realized through CAQD analysis with assistance of software MAXQDA 11+.

Keywords: CAQD Analysis, Critical Discourse Analysis, Election Discourse, Parliamentary elections 2013.

Note
Tento text vznikl na základě výzkumu finančně podpořeného z Institucionální podpory na dlouhodobý koncepční rozvoj výzkumné organizace 2016 Katedry politologie a mezinárodních vztahů FF ZČU.

*
PhDr. Petr Krčál, Ph.D., je odborným asistentem na Katedře politologie a mezinárodních vztahů FF ZČU v Plzni, Česká republika. Kontakt: Jungmannova 1, 301 00 Plzeň.

StáhnoutDownload/Stáhnout


Jakub Šedo:

Vládní strany v prezidentských volbách v zemích středovýchodní Evropy

Vládní strany v prezidentských volbách v zemích středovýchodní Evropy

Author:
Jakub Šedo*

Abstract:
The following paper deals with the performance of the governing parties in the direct presidential elections in four East-Central European countries. It tries to identify circumstances under which government parties are successful according to the Dinkel´s method of comparison of the expected and real result of these parties. Using Qualitative Comparative Analysis (QCA) for all government parties and for each government party individually importance of the position of elections in the electoral cycle, incumbency, ability to nominate joint candidate, position of respective party in the government and personality of the candidates are evaluated.

Keywords: QCA Analysis, Government, Presidential Elections, East-Central Europe.

Note:
Text byl zpracován v rámci projektu specifického výzkumu Katedry politologie FSS MU „Aktuální problémy politologického výzkumu II. (kód MUNI/A/1110/2015).

*Jakub Šedo je odborným asistentem na katedře politologie Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity a výzkumným pracovníkem Mezinárodního politologického ústavu FSS MU, Joštova 10, 602 00, Brno, Česká republika.

StáhnoutDownload/Stáhnout


Články

Otto Eibl: 

Cesta k (experimentálnímu) výzkumu efektů osobnostní stránky politiky pod jednou konceptuální střechou - metodologická poznámka k výzkumu personalizace

Cesta k (experimentálnímu) výzkumu efektů osobnostní stránky politiky pod jednou konceptuální střechou – metodologická poznámka k výzkumu personalizace
Author:
Otto Eibl*

Abstract:
The article discusses the concept of personalization of politics. The author calls for a redefinition of the original concept that is in some respect outdated. The major issue that needs to be addressed is the emphasis on measuring changes and development in time, which by definition means that all research on personalization needs to be conducted by comparing data from (at least) two moments (e.g. elections in T and T+1). This approach is correct, but overwhelmingly demanding in terms of data and researcher capacities. Moreover, it creates predictable and obvious results – the larger the time difference between measurements, the bigger the change observed.
In addition, there is a conceptual confusion due to an extending amount of (experimental) research on different aspects and effects of candidate’s personality traits on voters‘ behavior and on comparing “personalization” among political actors in one particular election (personalization is seen as a strategic campaign tool). Although, these researches deal with the personal characteristics of candidates and its influence on voting behavior, they cannot be seen as part of the research on personalization. The author shows benefits for researchers if the time-condition in the original definition is left out. Widening of the original concept makes possible keeping all research on individual actors in politics under one conceptual frame.

Keywords: Personalization, experimental research, political parties, candidates, elections.

Note:
Tento text vznikl v rámci grantového projektu „Experimentální výzkum volebního chování a rozhodování ve vysoce personalizovaných volbách“ (kód P408/GA13-20548S).

*Otto Eibl je odborným asistentem na katedře politologie Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity a výzkumným pracovníkem Mezinárodního politologického ústavu na téže fakultě, Joštova 10, 602 00, Brno, Česká republika.

StáhnoutDownload/Stáhnout


Stáhnout celé čísloStáhnout celé číslo